آنچه در این مطلب خواهید آموخت نمایش سرفصل ها

شرایط تحصیل رشته پزشکی در آمریکا چگونه است؟

Studying medicine in America

آمریکا به دلیل داشتن برترین و معتبر ترین دانشگاه های دنیا، همواره انتخاب نخست دانشجویان محسوب می شود. تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا با اکثر کشور های دنیا تفاوت دارد. تحصیل پزشکی در این کشور به صورت فوق لیسانس یا post graduate به داوطلبان ارائه می گردد. بنابراین متقاضیان در ابتدا دوره ۴ ساله پیش پزشکی یا pre-med را در رشته زیست شناسی، شیمی یا عصب شناسی را به اتمام رسانده و پس از قبولی در آزمون MCAT وارد دانشکده پزشکی می شوید.

تحصیل در آمریکا با وجود مزیت های فراوان، شرایط دشواری نیز جهت اخذ پذیرش برای دانشجویان دارد که تلاش و پشتکار فراوان لازمه آن است. اما این نکته حائز اهمیت است که با وجود راه طولانی و پرزحمت، آینده روشن و درخشانی پیش رو خواهید داشت.

با توجه به اعتبار و رنکینگ دانشگاه های آمریکا فارغ التحصیلان براحتی می توانند جهت کار به هر کشوری اقدام نمایند. آریاناپارس به عنوان تنها مرکز مشاوره ایران که بصورت همزمان دارای مجوز اعزام نیروی کار به خارج از کشور از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مجوز اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد، به شما توصیه می کند، قبل از اقدام برای هرگونه تلاشی جهت مهاجرت یا سفر به خارج از کشور، شرایط و امکانات کشور مقصد را در نظر بگیرید.

کدام دانشگاه های آمریکا مورد تأیید وزارت بهداشت هستند؟

همواره از مهمترین دغدغه های دانشجویانی که قصد تحصیل در رشته های پزشکی در خارج از کشور را دارند مورد تایید بودن دانشگاه محل تحصیل فرد در وزارت بهداشت ایران است. از این رو دانشجویان می بایست پیش از هرگونه تصمیم و انتخابی نسبت به مورد تایید بودن دانشگاه خود از جانب وزارت بهداشت اطمینان حاصل کرده و با آرامش خاطر به تحصیل بپردازد.

با بررسی های کارشناسی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و در نظر گرفتن سه نظام رتبه بندی بین المللی QS ، shanghai ، times لیست دانشگاه های مورد تایید در سال ۲۰۲۰-۲۰۱۹ را می توانید در لینک زیر مشاهده کنید. البته لازم بذکر است این لیست سالانه مورد بازبینی و بازنگری قرار می گیرد.

 

آمریکا,آمریکا,آمریکا

بهترین دانشگاه ها برای تحصیل رشته پزشکی در آمریکا کدامند؟

تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا همواره طرفداران بسیاری دارد، البته رشته پزشکی جزء رشته ها و اولویت هایی است که متقاضیان بسیار زیادی از سراسر دنیا دارد. اگر بخواهیم این کشور را از نظر اعتبار مدارک علمی در سطح جهان بررسی کنیم به جرات می توان گفت بهترین دانشکده های پزشکی دنیا را دارد.

حدود ۱۶۶ دانشگاه آمریکا مورد تایید وزارت بهداشت ایران هستند که این آمار بیانگر اعتبار بالای دانشگاه های آمریکاست.تیم تحریریه آریاناپارس قصد دارد در ادامه ی این مقاله، تعدادی از دانشگاه های معتبر کشور آمریکا در رشته پزشکی در سایت QS جزء برترین دانشگاه ها به شمار می روند را معرفی کند که لیست دانشگاه ها به همراه رتبه آنها عبارتند از:

برترین دانشگاه ها برای تحصیل پزشکی در آمریکا

  • Stanford 2
  • Harvard 3
  • Pennsylvania 15
  • Yale 17
  • Michigan 21
  • John Hopkins 24
  • Duke 25
  • North western 31
  • University of California 35
  • Wisconsin-Madison 56
  • Brown 57
  • University of texas at Austin 65
  • University of Washington 68
  • Georgia institute of Technology 72
  • Rice Un 85
  • University of North Carolina 90
  • Pennsylvania State Un 93
  • Boston Un 98

چگونه برای تحصیل پزشکی در آمریکا اقدام کنم؟

ایالات متحده آمریکا به دلیل داشتن سیستم آموزشی پیشرفته با بیش از ۱۵۰ دانشکده پزشکی، متقاضیان بسیاری از سراسر جهان به خود جذب کرده است. طول دوره تحصیل در این کشور حدود ۷ سال است. دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در رشته پزشکی در کشور آمریکا می توانند به دو طریق اقدام کنند.

روش اول:

پس از دوره پیش دانشگاهی در ایران: متقاضیانی که در دبیرستان و پیش دانشگاهی نمرات خوبی کسب می کنند می توانند مستقیماً برای رشته پزشکی در کشور آمریکا اقدام کنند و درخواست پذیرش خود را به دانشگاه ارسال کنند.

روش دوم:

پس از گذراندن دوره ۴ ساله علوم پایه: در این روش بین دانشجویان خارجی و بومی آمریکا تفاوتی وجود ندارد. فردی که قصد دارد در رشته پزشکی در آمریکا تحصیل کند، ملزم به سپری کردن این دوره ۴ ساله علوم پایه است. در واقع این دوره، ۴ سال اول از دوره ۷ ساله تحصیل پزشکی در آمریکا می باشد. البته نکته حائز اهمیت این است که مدرک کارشناسی علوم پایه حتماً می بایست در کشور آمریکا یا کانادا اخذ گردد.

آمریکا,آمریکا,آمریکا

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های پزشکی آمریکا

متقاضیان برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور آمریکا ملزم به شرکت در آزمون MCAT هستند. این آزمون توانایی و مهارت تفکر انتقادی، حل مسائل و دانش افراد را مورد ارزیابی قرار می دهد. با اخذ نمره قبولی در این آزمون دانشجویان امکان ورود به دانشگاه های آمریکا در رشته پزشکی را خواهند داشت.

دانشجویان رشته پزشکی پس از فارغ التحصیلی می بایست در دوره کارورزی تقاضا دهند. به دلیل طولانی بودن مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا، اغلب پزشکان دوره کارورزی را به عنوان سال اول دوره دستیاری خود سپری می کنند. هر تخصص پزشکی برنامه درسی و عملی مخصوص به خود را دارد و بر اساس آن طول دوره محتوای آموزشی تعیین می گردد. طول دوره دستیاری برای طب داخلی حدود ۳ سال، برای تخصص جراحی ۵ سال و برای جراحی مغز و اعصاب تا ۸ سال متغیر است.

موارد و مدارک مورد نیاز برای شرکت در این دوره ها به شرح زیر میاشد:

  • داشتن مدرک بالای دیپلم و پیش دانشگاهی
  • سن زیر ۲۱ سال
  • داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل
  • متقاضی در صورت نداشتن مدرک زبان می تواند ابتدا در دوره های زبان به مدت یک یا دو ترم شرکت کند.
  • سابقه تحصیلی در مقطع کارشناسی
  • توصیه نامه
  • مدرک زبان آیلتس حداقل ۵٫۵ یا تافل
  • نمره اخذ شده در آزمون MCAT
  • ویژگی های شخصی و تعهد به حرفه پزشکی

سفارت آمریکا

در حال حاضر با توجه به قوانین و محدودیت های موجود، درخواست ویزای آمریکا دارای روندی بسیار پیچیده و پر دغدغه ای می باشد. دانشجویان بین المللی پس از اخذ پذیرش از دانشگاه های آمریکا می بایست جهت اخذ ویزای F-1 یا همان ویزای تحصیلی آمریکا اقدام کنند. متقاضیان در این خصوص می بایست فرم های مربوطه را تکمیل، هزینه های مورد نظر را پرداخت و پس از انجام مصاحبه ویزای تحصیلی آمریکا خود را دریافت کنند. با دریافت این ویزا دانشجویان اجازه ۲۰ ساعت کار نیمه وقت را در حین تحصیل خواهند داشت.

مدارک اخذ ویزای تحصیلی آمریکا

  • تکمیل فرم ویزا
  • پرداخت هزینه
  • عکس پاسپورتی
  • کپی مدارک تحصیلی
  • مدرک زبان
  • نامه پذیرش دانشگاه
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی تمکن مالی

آمریکا,آمریکا,آمریکا

هزینه تحصیل پزشکی در آمریکا چقدر است؟

از جانب دولت آمریکا هیچ گونه حمایت مالی جهت تحصیل در رشته پزشکی برای دانشجویان بین المللی در نظر گرفته نشده است. از این رو هزینه تحصیل در رشته پزشکی در این کشور خیلی بیشتر از سایر کشورهاست. متقاضیان جهت تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا می بایست قابلیت اثبات دارایی حدود ۲۵۰۰۰۰ دلار در سال را داشته باشند.

میزان شهریه دانشگاه های پزشکی آمریکا سالانه مبلغی بیش از ۳۵۰۰۰ تا ۵۰۰۰۰ دلار است. علاوه بر شهریه دانشگاه دانشجویان می بایست هزینه های زندگی در آمریکا و مخارج خود را نیز تامین کنند. بیشترین هزینه ای که باعث نگرانی متقاضیان تحصیل در این کشور می شود هزینه مسکن است.

اجاره بها آپارتمان های یک خوابه در این کشور به طور متوسط حدود ۵۰۰-۸۰۰ دلار است. البته این مبالغ با توجه به شهرهای بزرگ و کوچک متغیر است. به طور کلی هزینه زندگی ماهیانه در آمریکا مبلغی در حدود ۱۰۰۰ تا ۱۸۰۰ دلار است. البته این هزینه زندگی با توجه به سبک زندگی و عادات خرج کرد افراد متفاوت است.

آمریکا,آمریکا,آمریکا

مزایا و معایب تحصیل پزشکی در آمریکا چیست؟

تحصیل در آمریکا تمامی مزیت های یک آموزش تمام عیار و غنی از اطلاعات و کاربرد را برای متقاضیان به همراه دارد. هر ساله هزاران دانشجو با هدف تحصیل در این کشور و استفاده از کیفیت بالای آموزشی، دانشگاه های آمریکا را به عنوان مقصد اصلی تحصیل خود انتخاب می کنند.

ایالات متحده آمریکا سالانه ده ها میلیارد دلار صرف بودجه تحقیقاتی دانشگاه های خود می کند. در ادامه مطلب قصد داریم چند مزیت تحصیل در این کشور را مورد بررسی قرار دهیم.

مزایا تحصیل پزشکی در آمریکا

تحصیل به زبان انگلیسی

باید این نکته را در نظر داشت که زبان انگلیسی یک استاندارد ارتباطی بین تمامی کشورهای دنیا محسوب می شود. با تحصیل در کشور آمریکا که دارای بهترین سیستم آموزشی دنیاست متقاضی می تواند به راحتی زبان انگلیسی خود را در سطوح پیشرفته ارتقا دهد.

امکان تحصیل در دانشگاه هایی با به روزترین تکنولوژی های دنیا:

یکی از مهمترین مزیتی که تحصیل در آمریکا برای متقاضیان فراهم می کند دسترسی به امکانات پژوهشی و پیشرفته و فن آوری نوین است.

اعتبار مدارک در کشور های مختلف

یکی دیگر از امتیازات تحصیل در رشته پزشکی در آمریکا را می توان به امکان اشتغال به کار فارغ التحصیلان در هر کشوری بدون آزمون تعیین صلاحیت اشاره نمود. این موضوع به دلیل اعتبار فوق العاده مدرک پزشکی آمریکاست که مورد قبول اکثر کشور های دنیاست.

آمریکا,آمریکا,آمریکا

معایب تحصیل پزشکی در آمریکا

متاسفانه دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در رشته پزشکی آمریکا با مشکلات و موانع بسیاری مواجه هستند. بنابراین تحصیل در رشته پزشکی در این کشور با معایبی نیز روربروست. لذا دانشجویان پیش از هرگونه انتخاب می بایست از معایب انجام این کار هم آگاه شوند.

محدودیت ظرفیت پذیرش دانشجویان بین المللی

نکته بسیار مهمی که متقاضیان می بایست پیش از هر اقدامی به آن توجه کنند این است که میزان پذیرش دانشجویان بین المللی در دانشگاه های آمریکا بسیار پایین است و دلایل مختلفی چون تقاضای بالای دانشجویان بومی و یا وجود کافی پزشک باعث محدودیت پذیرش دانشجو خارجی می گردد.

طول دوره طولانی و هزینه بسیار زیاد

پیش از آنکه یک دانشجو تحصیلات خود را به اتمام برساند و بتواند درآمد کسب کند، می بایست سالهای طولانی و پر استرسی را البته با هزینه های بسیار بالا سپری کند. بنابراین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که تحصیل در این رشته مستلزم صبر و پشتکار فراوان و صرف هزینه بسیار زیاد می باشد.

مشکلات ویزا

از مهمترین چالش ها و موانع پیش روی متقاضیان تحصیل در رشته پزشکی آمریکا، قوانین و محدودیت های موجود جهت اخذ ویزای شهروندان ایرانی است. بنابراین پیش از هر اقدامی نسبت به انجام پروسه اخذ ویزا اطمینان حاصل نمایید.

دانشجویان پزشکی در آمریکا پس از فارغ التحصیلی از شرایط بسیار خوبی برخوردار خواهند بود. پزشکان در این کشور درآمد بسیار بالاتری نسبت به مشاغل دیگر دارند. البته فارغ التحصیلان بر اساس قابلیت ها و انگیزه های خود می توانند شغل های گوناگونی را با درآمد های متفاوت بر عهده بگیرند. بنابراین دانشجویان پس از عبور از مشکلات و موانع، آینده روشنی را برای خود رقم می زنند.

    اگه میخواهید بصورت رایگان مشاوره شوید همین حالا فرم زیر را پر کنید.

    دیدگاه ها

    ۱۸۶ پاسخ به “پزشکی در آمریکا”

    1. پاکزاد گفت:

      بادرود من ۴۲سال سن دارم دیپلم تجربی ودانشجوی ترم سوم مشاوره خانواده البته برنده لاتاری آمریکا بااین شرایط میتونم دانشگاه هاوایی رشته پزشکی تحصیل بکنم سپاسگذارم

      • آریانا پارس گفت:

        سلام
        متاسفانه برای تحصیل در رشته پزشکی حداکثر تا سن ۲۶ سالگی فرصت دارید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    شبکه های اجتماعی

    arrow up